Google is de afgelopen tijd flink bezig geweest om zijn sociale netwerk Google+ meer onder de aandacht te brengen. Om Google+ nog meer te ondersteunen heeft Google nu ook sociale extensies toegevoegd aan AdWords CPC campagnes. Maar wat houdt dit nu precies in en is het van toegevoegde waarde?

Wat zijn sociale extensies van Google AdWords?

Door middel van de sociale extenties kun je je Google+ bedrijfsprofiel koppelen aan je Google AdWords account. Wanneer je de extensie toevoegt verschijnt er het aantal mensen die een +1 hebben gegeven aan je Google+ bedrijfspagina onder je AdWords advertentie.

Je kunt kiezen tussen twee verschillende sociale extenties, te weten de ‘basic’ en de ‘personal’ versie. Het verschil tussen deze twee extensies is dat bij personal je de foto en de naam van je vrienden ziet die fan zijn van je Google+ pagina. De basic versie toont alleen het aantal mensen die je Google+ pagina een +1 hebben gegeven. Google legt het zelf duidelijk uit op zijn eigen Google AdWords blog.

De sociale extensies toevoegen aan je Google AdWords

Om de sociale extensies überhaupt te kunnen toevoegen aan je Google Adwords campagnes moet je allereerst beschikken over een Google+ bedrijfsprofiel. Vervolgens moet je dit bedrijfsprofiel laten verifiëren, wat je doet door een link te plaatsen op je bedrijfsprofiel naar je website. Daarna voeg je een link toe van je website naar je bedrijfsprofiel.

Als dit voor elkaar is dien je nog de volgende stappen te ondernemen:

  • Klik op het tabblad Advertentie-Extensies in Google Adwords en selecteer onder Weergave ‘sociale extenties’
  • Voeg de url van je Google+ bedrijfsprofiel toe in het lege vak
  • Klik op Opslaan

Aangezien Google eerst alles moet goedkeuren kan het enige tijd duren voordat de extensies daadwerkelijk worden getoond. Vanaf het moment dat er “goedgekeurd” staat, zijn je extensies zichtbaar.

De voordelen van sociale extensies

SEOmoz hield onlangs een kleine test en daaruit zou naar voren zijn gekomen dat er sprake was van meer kliks op Google AdWords advertenties met een sociale extensie.

Nog belangrijk: Voor een klik op de Google+ extensie hoef je niet te betalen. Voor een klik op de advertentie zelf uiteraard wel.

Ik ben benieuwd of er al mensen zijn die sociale extensies gebruiken.  En zo ja heb je al een verbetering gezien?