Deze week heeft het gerechtshof in Den Bosch bepaald dat webwinkels zich (ook) in fysieke winkelpanden moeten vestigen. Deze uitspraak werd gedaan naar aanleiding van de zaak tussen de Slijtersunie (De brancheorganisatie van Slijterijen) en de gemeente Schijndel waar webwinkel Limoncello.nu is gevestigd. Een uitspraak die volgens mij grote gevolgen kan hebben voor veel online ondernemers binnen Nederland.

De Slijtersunie is van mening dat Limoncello.nu te makkelijk een vergunning heeft gekregen.

Kort samengevat stelt het gerechtshof in Den Bosch dat het voor webwinkels niet is toegestaan om alleen vanuit huis of vanaf een industrieterrein te werken, maar dat deze verplicht zijn om (ook) vanuit een winkelpand te werken.

 

Online bestellen aan de toonbank

Het grote voordeel van webwinkels is dat het de consument meer gemak en tegenwoordig ook vaak lagere prijzen oplevert. Webwinkeliers zijn daarom continue aan het innoveren op het gebied van klantenservice, om dit voordeel steeds groter te maken. Denk hierbij aan snellere levertijden, gemakkelijker retourneren, individuele informatie bieden middels nieuwsbrieven en ga zo maar door. Al deze voordelen zijn mogelijk door het besparen van kosten op het gebied van huisvesting, personeel, winkelinrichting, energiekosten, verzekeringskosten, etc..

Wanneer webwinkels zich voortaan verplicht moeten vestigen in een winkelpand, kan dit mogelijk ten koste gaan van vele voordelen voor de consument.

 

Welke webwinkels gaan hier last van krijgen?

Met een krimpende arbeidsmarkt en de vele ontslagen gaan mensen opzoek naar een alternatief. Iets wat overigens kenmerkend is voor de Nederlandse mentaliteit. Voor wie over goede ideeën maar weinig budget beschikt, is het starten van een webwinkel een geschikte optie. De goedkope en gemakkelijke webwinkelmodules en CMS systemen liggen voor het oprapen. Het in elkaar zetten van een eigen website is tegenwoordig niet veel moeilijker dan een boekenkast van de IKEA. Echter voor de promotie, een uniek product en optimale klantenservice is een creatieve handelsgeest broodnodig.

Voor velen is het hun hoofdinkomen, anderen doen het naast een parttime baan. Huismoeders en –vaders die fulltime voor de kinderen willen zorgen, maar desondanks iets willen bijdragen aan het gezinsinkomen. Wat tevens opvalt is dat ook steeds meer gepensioneerden een eigen webwinkel starten. Veel van deze ondernemers werken vanuit huis of een klein pandje op een industrieterrein, aangezien dit vaak goedkoper is dan een dure winkelstraat midden in de stad.

Dit zijn slechts voorbeelden van kleine ondernemers, maar ook giganten als Bol.com, Zalando en Wehkamp hebben weinig baat bij de uitspraak van het gerechtshof. Deze bedrijven beschikken over enorme magazijnen waar tientallen vrachtwagens dagelijks af en aan rijden. Wanneer deze bedrijven zich zouden verplaatsen naar winkelstraten zou dit voor een enorme verkeersoverlast zorgen in de steden.

 

Minder webwinkels

Als Slijtersunie de rechtzaak wint, is het veilig om te zeggen dat het aantal online ondernemers in de toekomst flink zal afnemen. Dit heeft weer gevolgen voor zakelijke dienstverleners. Denk hierbij aan bijvoorbeeld Post NL die minder pakketten zal versturen, webbouwers, online marketing bureaus, hosting bedrijven, groothandels die producten verkopen aan webwinkels en ga zo maar door.

 

‘Marktwerking’ Het woord van 2012

Met ingang van het nieuwe jaar moet de consument dieper in de buidel tasten voor de tandarts. Tandartspraktijken mogen namelijk nu zelf hun prijzen bepalen. Volgens de VVD zou dit de praktijken prikkelen om goedkoper te worden en de kwaliteit te verbeteren…

Tot mijn grote verbazing kiest de VVD in dit geval voor de kant van de Slijtersunie, zoals duidelijk blijkt uit het artikel van De Spits, welke op 6 januari verscheen. VVD-Kamerlid Erik Ziengs geeft aan dat het niet de bedoeling kan zijn dat klanten een product in de winkel testen en bekijken en vervolgens bij een ‘jongen’ op zolder bestellen. Als die ‘jongen’ betere spullen, service of een lagere prijs kan bieden dan zijn concurrent, is dat naar mijn idee marktwerking in zijn puurste vorm.

 

Blijf innoveren

Het is natuurlijk te hopen dat het allemaal niet zover komt. Bedrijven met verouderde businessmodellen hebben er uiteindelijk meer aan om zich te verdiepen in het online ondernemen, dan middels rechtzaken de concurrent uit te schakelen.

De traditionele slijterij kan er ook natuurlijk ook voor kiezen om producten en/of informatie middels een eigen website aan te gaan bieden.

Limoncello.nu heeft zich gespecialiseerd in Italiaanse likeuren en kan zijn klanten naast producten ook kennis en expertise op dit gebied bieden. Voor haar klanten is alleen het kopen en leuk inpakken niet voldoende. Zij willen ook extra informatie over toepassing, samenstelling, etc.

Het is nu afwachten of de Slijtersunie daadwerkelijk de rechtzaak gaat winnen. Hoewel het mij voorlopig onwaarschijnlijk lijkt, raad ik huidige webwinkeliers aan om de ontwikkelingen scherp in de gaten te houden.