Dat goed gevonden worden op internet niet altijd gratis is, weet inmiddels iedereen. De daadwerkelijke kosten zijn echter voor veel ondernemers nog een grijs gebied.
Dit artikel is gebaseerd op het onderzoek van SEOmoz  in samenwerking met marktonderzoeksbureau AYTM naar de gemiddelde kosten van internetbureaus.

In december 2011 vroegen SEOmoz en AYTM aan webadviseurs en online marketingbureaus van alle soorten en maten en uit alle windstreken  om hun tarieven en kostenstructuren door te geven. De resultaten uit het onderzoek zijn verrassend nuttig en verhelderend.

Uit deze data kwam de volgende infographic rollen.

Ik hoop dat de uitkomsten van het onderzoek en dit artikel ondernemers een beter idee geven van de kosten die ze mogen verwachten bij een online marketingbureau. Of het de investering waard is? Die beslissing moet je natuurlijk zelf maken.

De rekening opmaken

Uit het onderzoek komt naar voren dat de kosten van SEO verschillen per land, adviseur en bureau. Het maken van een investering is makkelijker als je de exacte omvang van de  investering kent. Het is daarom belangrijk om te weten hoeveel je zou moeten betalen om je website geoptimaliseerd te krijgen. Elk bedrijf doet dit wellicht op zijn eigen manier en daarom heb ik een aantal vormen uitgelicht.

•    Maandelijks bedrag
Deze methode wordt het meest toegepast, zo blijkt uit het onderzoek. De meest voorkomende antwoorden waren $251-$500 per maand (13,8%) en $2.501-$5.000 per maand (11,3%). Het is moeilijk om een gemiddelde te nemen, omdat dit mede afhankelijk is van de grootte van het project en op hoe groot/welke reputatie het SEO-bedrijf heeft. Veel SEO bedrijven werken bovendien met een vaste contractperiode van gemiddeld 6 maanden tot een jaar. Dit heeft mede te maken met de snelheid van het Algoritme van Google. Het is in de meeste gevallen niet mogelijk om al na één maand online resultaten te boeken met een website middels SEO.

•    Uurbasis
Ondanks dat dit per land varieert wordt er meestal tussen de $76-$200 per uur gerekend. Deze bandbreedte van de prijs is van toepassing op meer dan de helft van de bedrijven die mee hebben gedaan aan het onderzoek van SEOmoz. Voor bedrijven die voor de eerste keer hun website willen optimaliseren is dit volgens mij de meest betrouwbare prijsindicatie.

•    Projectbasis
In het onderzoek is dit het meest gebruikte prijssysteem. Ook hier geldt dat de bandbreedte met $1000-$7.500 per maand fors is, maar ook dit is afhankelijk van de projectgrootte en de status van het SEO-bedrijf.

Wat krijg ik ervoor terug?

Als je hebt besloten om je website met behulp van SEO te optimaliseren, hoe meet je dan het succes van de inspanningen? Het is belangrijk dat je een basis hebt voordat je begint te meten. Vraag daarom aan het SEO-bedrijf waarmee je samenwerkt om deze op te stellen voordat je begint met het project. Dit wordt ook wel een nulmeting genoemd.

•    Verkeer
Dit is de meest logische plek om te kijken. Een substantiële verbetering van het aantal bezoekers naar je website is een goede indicatie van het SEO succes.

•    Positie / Ranking
Zoekmachines speuren het internet af om resultaten op te leveren die relevant zijn voor de zoekopdracht, om vervolgens deze resultaten een positie te geven. Aangezien SEO als doel heeft om zowel de relevantie als het belang van een website te verbeteren is een hogere positie in de zoekresultaten een waardevolle manier om te meten of dit is gerealiseerd. Een verbeterde positie heeft ook de neiging om aan te geven dat het verkeer richting je website is toegenomen.
Echter doordat Google de zoekresultaten steeds meer personaliseert, zal het in de toekomst steeds lastiger worden om een gemiddelde positie vast te kunnen stellen.

•    Indexering
Wanneer zoekmachines je website zoeken proberen zij de pagina’s te indexeren op relevante zoektermen. Het aantal pagina’s van je website die geïndexeerd zijn hebben een direct verband met de hoeveelheid verkeer die je website krijgt.

•    Return On Investment (ROI)
Dit is eigenlijk de meest belangrijke reden waarom je SEO-diensten afneemt. Als je een stijging in alle hiervoor genoemde factoren realiseert en daarmee een toename van het aantal leads (en daarmee omzet), dan kun je zeggen dat SEO een succes is geweest.
Bedenk wel dat meer bezoekers niet automatisch meer omzet betekend. Als je prijzen te hoog zijn of je producten/service niet goed is, zullen mensen nog steeds niets kopen.

Vergeet tot slot ook niet dat SEO geen eenmalige inspanning is. Het internet is constant aan het groeien en veranderen, waardoor je bedrijf weer achterop raakt. Blijf daarom optimaliseren!