Maak een waardevolle 404

De foutmelding Error 404 of ‘Pagina niet gevonden’ is één van de grootste ergernissen onder internetgebruikers. Je probeert een webpagina op te zoeken en komt vervolgens op een vreemde witte pagina terecht. Het gevolg is dat wat een potentiële klant had kunnen zijn, direct de website verlaat zonder iets gekocht of gelezen te hebben. Dit is natuurlijk ontzettend zonde. Tijd voor ondernemers om meer aandacht aan dit onderdeel van hun website te besteden.

Kan ik het optreden van een 404 pagina voorkomen?

Een bedrijf kan niet voorkomen dat er af en toe een klant zal zijn met een klacht. Daarom is het opstellen van een goede klachtenafhandeling ontzettend belangrijk om ervoor te zorgen dat de klant blijft terugkomen. Het voorkomen van een foutmelding op uw website is eveneens niet mogelijk. Het functioneren van uw website is van ontzettend veel externe factoren afhankelijk en de kans dat er daarom iets fout kan gaan, is aanwezig. Bovendien veranderen ervaren internetgebruikers soms uw website URL, wat ook voor foutmeldingen kan zorgen. Het hanteren van een goede 404 pagina is daarom net zo belangrijk als een degelijk klachtenbeleid.

Wat is een 404-pagina?

Een 404 pagina is de pagina die bezoekers van je website te zien krijgen wanneer zij een pagina bezoeken die niet langer bestaat. De server kan die pagina niet vinden en geeft dus een error ofwel 404 code. Volgens schattingen van Microsoft komt 2-10% van je totale bezoekers terecht op een 404 pagina.

Negatieve invloed op de vindbaarheid van je website

Naast dat het de gebruiksvriendelijkheid van je website beïnvloed, is het tevens een gemiste kans voor het optimaliseren van je website voor de zoekmachines. Wanneer je niets aan je 404 pagina doet, wordt je bezoeker in geval van een foutmelding naar een standaard melding van de hostingserver geleid. Een zoekmachine doet hier niets mee. Wanneer je binnen je eigen website een eigen 404 pagina maakt, kan deze wel door zoekmachines worden opgenomen. Gebruik ook voor jou belangrijke zoekwoorden op deze pagina.

Een goede 404-pagina

Sommige mensen stellen dat een doorverwijzing naar de home pagina een goede oplossing is. Hierdoor blijven bezoekers binnen je website. Maar hiermee is het probleem niet opgelost, want de bezoeker begrijpt niet of en zo ja wat hij verkeerd heeft gedaan. Hierdoor hebben ze geen voldaan gevoel en zullen zij alsnog je website verlaten.

Een goede oplossing is daarom om zelf je 404-pagina te bouwen. Door de 404-pagina te integreren in je website met een huisstijl en bedrijfsnaam zorg je voor herkenning en houdt je bezoekers vast. Waardoor je de conversie verhoogt. Creëer een 404-pagina en let daarbij op de volgende punten:

  1. Humor
  2. Herkenning
  3. Excuses voor fout
  4. Handreiking aanbieden
  5. Salesmoment creëren

Een goed voorbeeld is de 404-pagina van Bol.com (http://www.bol.com/404), waarin naast een vleugje humor ook direct duidelijk wordt dat je weliswaar op de goede website zit, maar de pagina niet meer beschikbaar is. Kijk ook eens op de website van mashable (http://mashable.com/2010/09/04/404-error-pages/) voor leuke 404 pagina voorbeelden.

De meeste webbouwers kunnen voor je website een gepaste 404 pagina maken en voor CMS systemen als WordPress of Joomla! is er meestal al een eigen module te vinden, waarmee je zelf een 404 pagina kan maken.

Frustratie over foute 404-pagina’s

Sommige mensen hebben er zelfs zoveel traumatische ervaringen mee dat ze er een videoclip over hebben gemaakt:

Conclusie

De uiteindelijke conclusie is dat je het nut van de 404 pagina van je website niet moet onderschatten. Vraag bij je webbouwer naar de mogelijkheden voor een goede 404 pagina voor jouw website.