Het is dan eindelijk officieel, Google Adwords wordt met een nieuwe positie uitgebreid.

Google heeft op zijn eigen weblog bekendgemaakt dat AdWords advertenties voortaan ook onderaan de zoekresultaten getoond worden. Al enige tijd deden er op Twitter en verschillende blogs geruchten de ronde dat Google sinds augustus aan het testen was met advertenties onderaan de zoekresultaten. Vanaf nu worden advertenties die voorheen getoond werden aan de zijkant van de resultaten in sommige gevallen nu onderaan de pagina geplaatst. Google past elke zoekpagina dynamisch aan, waaronder de advertenties.

Uit de testresultaten blijkt volgens Google dat het tonen van advertenties onderaan de zoekresultaten geschikter zijn omdat gebruikers de pagina van boven naar beneden scannen. De advertentie aan de onderkant leverde in termen van doorkliks meer op dan advertenties aan de zijkant, aldus Google. Dit is ook logisch aangezien de advertenties aan de onderkant meer lijken op extra zoekresultaten.

 

Gevolgen

Ik verwacht dat bedrijven en adverteerders meer gaan betalen voor het verkrijgen van één van de topposities. Door middel van Google Analytics kan onder meer geanalyseerd worden op welke plaats een zoekwoord het beste scoort en dus het meest waardevol is. Hierop kan een campagne vervolgens geoptimaliseerd worden.

Waar veel mensen denken dat het verschijnen van je advertentie op een van de onderste posities slecht is, verwacht ik dat dit niet per se het geval hoeft te zijn. Mensen zoeken namelijk naar jouw product en als een advertentie daarvan terugkomt op een positie waar zij eerder kijken (en klikken) heb jij daar uiteindelijk voordeel van.