Weet jij hoeveel je jaarlijks betaalt voor je website? Heel veel ondernemers hebben geen idee en schrikken als ze vervolgens achter de feiten komen.

Als online marketingbureau werk ik inmiddels samen met een stabiele groep goede webbouwers/webdesigners. Helaas kom ik via mijn klanten nog genoeg webbouwers en webdesigners tegen voor wie klantvriendelijkheid geen rol speelt.
Een ondernemer die nog nooit zijn ftpgegevens heeft ontvangen of flink extra moet betalen voor een simpele omleiding/redirect van een URL. Dit zijn slechts enkele voorbeelden.

Met het huidige aanbod van webbouwers en webdesigners is het soms lastig voor een ondernemer om een goede keuze te maken. Het kiezen van een goede webbouwer/webdesigner is niet alleen belangrijk voor de kwaliteit, maar ook voor het kostenplaatje. Door een betrouwbare partij voor je website in de armen te nemen, kun je op jaarbasis flink wat geld en ellende besparen.

In dit artikel geef ik een aantal handige tips, waarmee je de kaf van het koren kunt scheiden als het om webbouwers en webdesigners gaat.

Versnipperde dienstverlening

Een webbouwer in Groningen, een webdesigner in Utrecht, je website gehost bij een bedrijf in Arnhem die op een server staat in Amsterdam en je Google-accounts in beheer bij een internetbureau in Eindhoven. Stel je wilt een kleine aanpassing aanbrengen in je URL opbouw in verband met het verbeteren van de vindbaarheid van je website. Weet jij dan bij welke partij je moet zijn? Voor wie wat meer ervaring heeft met het online ondernemen is deze vraag wellicht goed te beantwoorden, maar er zijn genoeg ondernemers voor wie het internet nog een grijs gebied is.

De ellende begint vaak bij webbouwers/webdesigners die 75% van hun werkzaamheden uitbesteden bij derden ZONDER dat de klant daarover geïnformeerd wordt. De website wordt opgeleverd en de klant ontvangt ieder(e) maand/jaar netjes een factuur voor de hosting en onderhoud van de website.

Besluit je een jaar later om je website te veranderen, dan worden daarvoor stevige extra kosten in rekening gebracht of wordt je van het kastje naar de muur gestuurd, omdat niemand meer weet wie destijds jouw CMS heeft gebouwd. Kortom dit kost extra tijd, stress en geld.

Mag het een MB’tje meer zijn?

Mijn grootste ergernis als ‘SEO goedzak’ is dat de facturen die sommige ondernemers ontvangen voor hun website erg onduidelijk en onverklaarbaar hoog zijn. Als internetbureau heb je wel een idee van de gemiddelde kosten voor de hosting en onderhoud van een simpele statische website. Als je dan een factuur voorbij ziet komen die daar 40% tot 50% boven zit, valt dat natuurlijk op. Dit kan twee oorzaken hebben:

1.    Een opeenstapeling van marges die door verschillende tussenkanalen worden toegevoegd.
2.    Een enkele webbouwer/webdesigner die een buitenproportionele marge erbovenop doet.

Hoe voorkom ik dergelijke situaties met mijn website?

Regel zelf de hosting van je website. Het is niet zo ingewikkeld als het lijkt. Er zijn genoeg hostingbedrijven die keurig een overzicht geven op hun websites van pakketten en prijzen. Op deze manier houdt je overzicht over je eigen hostingproduct en de kosten. Bovendien heb je dan ook zelf je eigen ftp en servergegevens in huis. Sommige hostingbedrijven brengen kleine bedragen in rekening voor het aanbrengen van bijvoorbeeld een redirect, maar dat staat niet in verhouding met wat sommige webbouwers daarvoor vragen. Het allerbelangrijkste voordeel? Je kunt enkele tientjes tot meer dan honderd euro per jaar besparen, wanneer je zelf de hosting regelt.

De kaf van het koren scheiden

Hoe herken je een goede en klantvriendelijke webbouwer en/of webdesigner?
1.    Een goede webbouwer/webdesigner geeft duidelijk en eerlijk aan wat hij wel en niet voor je kan betekenen.
2.    Worden er derden ingeschakeld? Dan moet hij/zij je hierover inlichten VOORDAT je akkoord bent gegaan met zijn/haar voorstel. Bovendien dient je webbouwer/designer dan ook openheid te geven over welke partijen hij/zij hiervoor     inschakelt en wat de gevolgen daarvan zijn voor de kosten.
3.    Extra kosten door inschakeling van derden dienen duidelijk en apart vermeld te worden op de facturen die je ontvangt.
4.    Hou er van te voren rekening mee dat je vast wel eens iets wilt veranderen aan je website. Maak afspraken over wie voor welk onderdeel van je website het aanspreekpunt wordt.

Nederland wordt steeds slimmer

Het is spijtig dat er nog steeds internetbedrijven zijn die misbruik maken van de onzekerheid/beperkte kennis van ondernemers op het gebied van websites en internetmarketing.

Met deze tips herken je sneller een klantvriendelijke en goede webbouwer/webdesigner. Deze mensen zorgen ervoor dat jij weer met een gerust hart kan (online) ondernemen.